Het hebben van opvliegers is een typische overgangsklacht. Het zijn warmteopwellingen die plotseling ontstaan en vaak op momenten dat het niet handig is. Soms kun je er hartkloppingen van krijgen. Als je geluk hebt, duurt het maar even. Bij sommige pechvogels kan een opvlieger wel 15 tot 30 minuten duren. Gemiddeld duurt een opvlieger een paar minuten. Opvliegers komen zowel overdag als ‘s nachts voor. Het gaat het maar door, waardoor veel vrouwen slecht slapen en de dekens van zich af gooien. Het zweten kan echt gênant worden; natte plekken op je kleding en een natte plek op de rugleuning van je stoel. Het is een normale reactie van het lichaam op de hormoonverandering. Ongeveer 30 % zal in de overgang geen enkele opvlieger krijgen. Een deel van de vrouwen af en toe eens en ook een flink deel heeft het gewoon zielig zwaar en kan zich na een opvlieger gaan douchen en omkleden.

Men weet niet waar de opvliegers voor dienen. We weten wel dat ze ontstaan doordat de hormoonveranderingen zo sterk zijn, dat de hersenen niet meer weten wat ze hiermee aanmoeten en hier vreemd op reageren. De hypothalamus is de boosdoener. Vrouwen met opvliegers zijn gewoon gevoeliger voor deze

hormoonveranderingen.  Iedere keer als de lichaamstemperatuur iets stijgt, (koffie, inspanning, specerijen) wordt een opvlieger uitgelokt. Eigenlijk trigger je vaak zelf je opvliegers. De grootste boosdoeners zijn toch de hormonen.

 

Wat doen hormonen

Vooral wanneer het oestrogeengehalte hoog is en het progesteron erg laag, zal de hypothalamus hierop reageren. Het centrum raakt in de war en denkt dat het lichaam het erg warm heeft. Het probeert alle warmte kwijt te raken door de bloedvaten te verwijden, het hart sneller te laten kloppen en de zweetklieren flink te stimuleren. Dan zit jij daar met een rood hoofd en een nat lichaam te puffen. Dan heb je het pas warm, terwijl je niets doet wat het kan veroorzaken. Als je bijvoorbeeld heel hard aan het rennen bent of je licht te bakken in de zon, doet het lichaam dit om je af te koelen. In de overgang is het nergens voor nodig en alleen maar vreselijk lastig.

Klachten die je kunt krijgen:

  • Enorme golf van hitte
  • Zweten
  • Rood hoofd
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid

 

Opvliegers zijn behoorlijk lastig en er zijn wel wat punten waaraan je kunt werken om de ellende wat te verzachten. Sommigen krijgen opvliegers na het eten van bepaald voedsel dus denk steeds even terug: koffie, alcohol maar ook citrusvruchten en specerijen kunnen opvliegers verergeren.

Uit onderzoek blijkt dat Japanse vrouwen minder last van opvliegers hebben. Dat heeft meerdere oorzaken. Ze eten veel groenten, fruit, vette vis en gefermenteerde soja. Ook eten ze geen fast-food en ander fabrieksmatig voedsel.

 

Ook zijn er vrouwen die ver voor de overgang of al in de menopauze opvliegers hebben. Stress kan een reden zijn, omdat Stress het hormoon progesteron gebruikt als grondstof waardoor deze verlaagd. Verder kan de schildklier en de bijnieren ook opvliegers geven. Vaak wordt er gedacht dat je vroeg in de overgang bent, of dat in de menopauze het normaal is om opvliegers te hebben. maar beide is niet normaal en is wat aan te doen. Beste is dan om je te laten testen door mij om te ontdekken wat de reden hierachter is omdat

 

Wat helpt?

 

Aromatherapie: neem  lavendel, marjolein, basilicum, roos, salie, tijm, citroenmelisse, ylang ylang.

Thee: van meidoorn, salie, valeriaan, rozemarijn, berk of duizendblad.

Tinctuur: valeriaan, borage, engelenwortel.

Progesteroncrème gebruiken smeer deze voor het slapen gaan 2 weken voor menstruatie en in menopauze smeer je 25 dagen wel en 5 dagen niet. likje achter de oren

Supplementen

  • Verhogen van het progesteron kan met vitex agnus castus AOV 833 (monnikspeper)
  • neem Omega 3 en GLA
  • multi meer in 1 vrouw

Bij www.nutritioncompany.eu krijg je deze producten met 20% korting als je de code 221292 gebruikt.

Mail me welke goed zijn als je er niet uitkomt. Ook het boek wegwijs in de overgang zal veel duidelijkheid geven over de overgang en menopauze

BESTEL HEM NIET HET BOEK WEGWIJS IN DE OVERGANG

 

Voeding- en leeftips

 

  •  Let op stress en boosheid
  • Stop met roken
  • Ondergewicht kan opvliegers verergeren
  • Vermijd koffie (negatief effect op centraal zenuwstelsel
  • Vermijd alcohol (verwijdend effect bloedvaten),
  • Vermijd specerijen (enorm verwarmend, zie meer informatie mijn boek: “Te koud? Te warm? Eet wat bij je past!”)
  • Ga krachtsport doen
  • Emotionele disbalans verergert de klachten·  Vermijd witte suiker en witte bloem

    ·  Drink veel water en kruidenthee

    ·   Drink geen specerijenthee

    · Draag veel katoen en luchtige kleding

    ·  Neem extra kalium,calcium en vitamine- D

 

 

 

In de nacht voelen we de opvliegers minder aankomen, maar je kunt wel opeens badend in het zweet wakker worden. Dat is een teken dat je een opvlieger hebt gehad. Overbelaste bijnieren kunnen een oorzaak zijn van veel nachtzweten. (zie hoofdstuk: stress IN HET BOEK).

 

Laat altijd je schildklier controleren want een trage schildklier kan ook opvliegers veroorzaken.

Ik kan je testen en helpen bij klachten www.persoonlijke-voeding.nl

 

Hoe werkt progesteron creme