Afvallen door groeihormonen

Voor veel mensen is afvallen niet gemakkelijk, terwijl toen ze jonger waren ze even oplette de kilo’s eraf vlogen. Nu zelfs met een uitgebreid dieetplan vallen veel mensen vaak weinig af. Hoe kan nou zoiets? Vele redenen kunnen de grondslag zijn die je hieronder kan lezen. Dit artikel gaat vooral over de groeihormonen.

Andere redenen van moeilijk afvallen

  • Progesteron veel te laag die ons normaal slank houdt, ook jongen meiden kunnen dit al hebben omdat stress progesteron weg rooft en in de overgang is het normaal dat deze als eerste zakt waardoor vrouwen wat flinker worden.
  • Oestrogeen dominantie (kan voor en na de overgang (dus ook jonge meiden) en is een probleem waar vrouwen als mannen last van hebben, door verkeerde voeding maar ook door chemische stoffen.
  • Lever die niet voldoende kan ontgiften en afvallen tegen houdt (veel mensen)
  • Schildklier die traag is ook al wordt dat niet in het bloed terug gezien is dit toch vaak een grote reden.
  • Te weinig slaap, te weinig drinken water of re weinig voedingsstoffen
  • Ook al eet je maar 1500 calorieën als deze bestaan uit suikers en witte bloem kan het lijf moeilijk afvallen
  • Insuline resistentie
  • Door verzuring
  • Teveel stress, want het hormoon cortisol beklemmend ook afvallen, (tot een bepaalde hoogte dan val je juist wel af)
  • Organen en systemen die niet in orde zijn en onbalans zit.
  • Voedsel allergieën
  • Milt energie is verzwakt en dat herken je aan erg kouwelijk zijn. (zie meer info mijn boek te koud? te warm? eet wat bij je past
  • Te laag aan groeihormonen aanmaak en te kort aan testosteron
  • Weinig spieropbouw

Dus er zijn nogal wat redenen, en dit kan ik uittesten welke bij jouw de reden is, en daar uitgebreid advies over geven. www.persoonlijke-voeding.nl

Dit gaat over groeihormonen activeren

Bij afvallen hanteer ik 6 basis regels

  • 10.000 stappen elke dag en paar keer per week intensief spieropbouw
  • Eet 1x per dag koolhydraten en 1 x per dag fruit
  • Vrouw 1500 gezonde calorieën eten en man 2000, niet meer en niet minder.
  • Slaap dagelijks 8 uur
  • Zorg dat je op vaste tijden GEZOND eet en drinkt waarbij je weekoverzicht maakt en 2 liter water drinkt
  • Zorg dat je eet wat bij je past want voedsel allergieën, overgevoeligheden of totaal verkeerde voeding hoe gezond ook kan het afvallen stagneren. Ik TEST DAT UIT www.persoonlijke-voeding.nl
  • Eventueel 1 keer per week 18 uur achter elkaar niet eten, dus 6 uur avond laatste en dan pas om 12 uur in de middag pas weer.

 

Groeihormoon stimuleren

Wanneer je de 5 basis regels hanteert en je valt niet af dan kun je besluiten om groeihormonen te stimuleren. Groeihormonen worden voornamelijk tijdens de slaap aangemaakt en overdag stoot gewijs. Wanneer je overdag stilzit worden er geen groeihormonen afgegeven en daarom is beweging zo enorm belangrijk. Groeihormonen hebben vele functies zoals reparatie en de groei van cellen en weefsels stimuleren (spieren, nagels, haren, collageen, botten) daarnaast bepaald het je stofwisseling. Veel mensen zeggen wel eens “mijn stofwisseling is traag” dat kan inderdaad zo zijn door bijvoorbeeld een trage schildklier maar het kan ook door een tekort aan groeihormonen zijn die de stofwisseling ook beïnvloed.  Dit hormoon stimuleert je lichaam om energie te halen uit je vet. Daarnaast krijg je een betere spieropbouw. Hoe meer spieren, hoe meer energie je verbruikt dus hoe meer je afvalt.

Wanneer we ouder worden neemt dit groeihormoon af, maar ook te kort aan slaap, teveel stress, roken en het gebruik van alcohol zijn negatieve factoren hierop. Verder zie je dat het eten van teveel snelle koolhydraten ook nadelig is, maar ook een te kort aan eiwitten. Wanneer je sport dan zal krachtsport dit hormoon het meeste stimuleren. Een teveel aan cardio zal dit hormoon juist door verzwakken (terwijl de meeste bij afvallen juist als gek gaan rennen en zich in het zweet werken. )

Er zijn meer klachten dan alleen moeilijk afvallen bij een tekort aan groeihormonen zoals een verstoord water- natrium gehalte in het lichaam, verhoogd vetgehalte in het bloed en kans op hart en vaatziekte neemt ook toe. Ook kun je moe ervan worden en kun je last krijgen van je geheugen en concentratie. Wanneer je een dikke zachte buik hebt, dun slap haar en huid, dunne wenkbrauwen aan het einde, pijnlijke gewrichten, zwak immuunsysteem of weinig spiermassa zou het goed kunnen dat de groeihormonen laag zijn.

Verkeerd afvallen

Veel mensen die afvallen, vallen spieren af en dit is nou net enorm verkeerd want hoe minder spieren hoe zwakker je lichaam en je lichaam heeft steeds minder nodig aan energie voor verbranding. Maar ook te weinig bewegen zal voor spierafname zorgen en dit zorgt voor een tekort aan het groeihormoon.

Wat kun je doen om je groeihormoon te stimuleren op een natuurlijke manier om mee af te vallen naast de 6 eerder genoemde basis regels

  • De juiste voeding is belangrijk, eet een hele boel groente, noten, zaden pitten, fruit enz laat je uittesten in mijn praktijk voor een heel persoonlijk voedingsplan (je hoeft maar 1 x per komen persoonlijke-voeding.nl )
  • Je moet zorgen dat je echt voldoende eiwitten binnen krijgt en vooral de L-Arginine, L-Glutamine, L-Glycine, L-Lysine, en ornithine. Deze bouwen namelijk de groeihormonen op. Eiwitten is een verhaal op zich waar ik in de praktijk veel aandacht aan besteed en uittest wat je nodig hebt. Ga ervan uit dat je 1 gram eiwit per kilo dat je weegt dagelijks moet eten en in 100 gram vlees zitten maar 20 gram eiwitten. Lees de column https://www.persoonlijke-voeding.nl/blog/supplementen/eiwitten-aanvullen/

je kunt een shake nemen https://www.nutritioncompany.eu/nl/mt-rice-protein-van, daarnaast

  • Verder moet je zorgen dat je voldoende B-vitamine binnen krijgt en zink.  Zink is wel een mineraal waar veel mensen een tekort aan hebben, het zit niet in heel veel voeding maar je raakt het snel kwijt als je verzuurd. Dus als supplement is dit wel aan te raden. Meer in 1 sport (zit veel zink en goedopneembare B vitamine en extra aminozuren https://www.nutritioncompany.eu/nl/meer-1-sport
  • Zoals je net las zijn de l-Glutamine is ook interessant want dit is een aminozuur die in de nieren omgezet worden in glucose zonder de insuline te beïnvloeden. Dus dit is perfect, het zal de vetopslag tegen gaan. Dus dit aminozuur nemen bij vette voeding kan ervoor zorgen dat het vet aan glutamine wordt gebonden en daarnaast zal de drang naar suiker ook verminderen https://www.nutritioncompany.eu/nl/l-glutamine-1000-mg  of in poeder vorm door de shake https://www.nutritioncompany.eu/nl/l-glutamine-poeder-vitals
  • L-Carnitine trekt de vetzuren aan breekt vet sneller af omdat het een vetverbrandende werking heeft, maar hier moet wel een B-vitamine supplement bij genomen worden. (B-vitamine zit meer in 1 sport en de L-carnitine zit in de shake en meer in 1 sport.)
  • Ornithine en arginine zijn ook belangrijke aminozuren en kun je ook innemen extra omdat het vooral het afvallen tijdens de slaap bevorderd. Tegelijk innemen op nuchtere maag met water en wacht een half uur, eet er niks bij https://www.nutritioncompany.eu/nl/arginin-ornithin
  • En sport dus danig elke dag dat je groeihormonen gestimuleerd worden en dat doe je door spieropbouw en vooral voor herhaling en intensiteit. De kettlebel workouts zijn erge geschikt en ook om testosteron te stimuleren. Beste is 7 verschillende oefeningen per keer en per keer 5
  • 2 uur voor het slapen niks eten meer
  • Er wordt vaak GABA geadviseerd maar dat raad ik af, ja hij verhoogd wel de groei hormoon maar verlaagd dopamine en het testosteron, dus beter maar niet doen.

 

.