Pijnlijke en vervelende aandoening. Er zijn wel een paar dingen die je zelf kunt doen. Voeding aanpassen en supplementen nemen. De kans dat het overgaat is groot wanneer je deze adviezen goed gaat toepassen.

Wat erg slecht voor kraakbeen is, is veel vlees daar zit arachidonzuur  in, dat heeft een negatief effect en het verhoogd ontstekingen. Dus laat varkensvlees weg, minimaal rood vlees max 1x per week 60 gram en kip en kalkoen max 2x per week 75 gram.

Vis alleen de vette vis is prima. Verder kan eieren ook voor de eiwitten en niet teveel.

Vermijd zoveel mogelijk de  omega 6 vetzuren hier zit veel arachidonzuur in. Dus mijd alles waar zonnebloemolie inzit. Om in te bakken is rode palmolie , kokosolie en olijfolie het best.

 

Verder is het belangrijk om andere voeding die kraakbeen verzwakken en ontsteking bevorderd is weg te laten zoals:

1) Suikers

2) Alles waar witte bloem in zit (dus alles volkoren)

3) Supermarkt margarine en geraffineerde olie, vooral met die waar veel omega 6 inzit end

4) Alles waar deze 3 dingen inzitten, dus frisdranken, koekjes, wit brood, witte pasta, snoep

5) vermijd koffie en alcohol

6) weinig vlees eten

 

Juist veel eten van omega 3 vetzuren zoals

1) vette vis

2) walnoten

3) hennepzaadolie, of walnootolie, of pompoenpitolie

4) 400 gram groente (2x per dag)

5) 2stuks fruit

6) alles volkoren eten

7) kook veel met kruiden als knoflook en kurkuma, gember, kruidnagel, rozemarijn, kaneel en koriander

8) kamillethee maar ook andere kruiden thee soorten

 

Voor de supplementen zijn er 3 erg belangrijk

1) Vitakruid de atrimove (de poeder )en hiervan 1 schep in vruchtensap. Hierin zit werkelijk alles wat nodig is om kraakbeen te versterken https://www.nutritioncompany.eu/nl/catalog/product/view/id/1708/  (code 221292 krijg je 20% korting)

2) Tablet Curcuma https://www.nutritioncompany.eu/nl/831-curcuma-longa-fytosomaal  (221292= 20%)

3) Vitamine C van vitakruid omdat hier ook OPC inzit wat een krachtige antioxidant is (1 per dag en bij klachten 2) (deze OPC kan je altijd ook nog apart nemen eventueel) https://www.nutritioncompany.eu/nl/catalog/product/view/id/1726/

4)magnesium voetbaden baden en magnesium olie (zie meer info deze column) Neem dagelijks een voetbad met het magnesiumzout en smeer voor het slapen je hielen in met magnesium olie

Te koop bij:https://www.permsal.nl/  (code EXTRA voor gratis meeneemflesje)

LINK artikel magnesium, https://www.persoonlijke-voeding.nl/blog/supplementen/magnesiumolie-kristallen/

in principe mag je alle 4 gebruiken samen. Dit samen met ander voedsel zal waarschijnlijk wel rust aan de  hiel geven. Hou er wel rekening mee dat klachten altijd een waarschuwing is van het lichaam. Dat kan zijn omdat er veel te korten zijn,  verkeerd eet, te zwaar noem maar op. Emotioneel kan er ook wat achter zitten, ook hier kan je wat mee, kijk dan op The emotie body code Lieke van Dun kan testen en blokkades weghalen. http://praktijkdebinnenkamer.nl/body-code/.