Seitan is een vleesvervanger op basis van tarwe-eiwit of spelt-eiwit. Het heeft een vleesachtige structuur en je kunt er enorm veel mee. Bakken, grillen, roosteren, maar ook is het geschikt op de BBQ. Het is zo klaar want in feite hoef je het alleen maar even op te warmen of even te bakken.

Seitan komt oorspronkelijk uit China en Japan waar het duizenden jaren geleden al gemaakt werd door zenboeddhisten.

Het eiwitgehalte is enorm hoog in seitan en dit product kun je echt als een volwaardige  vleesvervanger beschouwen. Veel vleesvervangers bevatten veel te weinig eiwitten en vega en vegan mensen hebben dan ook snel een eiwit tekort. Het eiwit percentage zit bij seitan rond de 25% met een boel ijzer erbij. Seitan zit wat eiwitten nog hoger dan soja en wei-poeders en deze staan al aan de top, maar wanneer je vegan bent is wei-eiwit geen alternatief en met soja moet je erg oppassen want het kan je hormonaal enorm beïnvloeden door het phyto-oestrogeen. Bovendien zijn deze eiwitisolaten af te raden (van soja, wei, caseïne )omdat ze onder zeer hoge temperaturen zijn bereid waardoor de eiwitten vrijwel waardeloos zijn geworden. Seitan heeft dit nadeel totaal niet. Seitan bevat ook een sterke vorm BCAA’s (zeer interessant voor sporters) en krachtige antioxidant alfa-liponzuur. Seitan bevat ook Betaine die beschermd tegen hart en vaatziekte en gaat leververvetting tegen. Wel moet je B12 tablet nemen als je vega of vegan bent want dit zit niet in seitan.

Wanneer je niet tegen gluten kunt of zeer gevoelige darmen hebt, is het niet aan te raden, maar voor gezonde mensen is 2 a 3 x per week een seitan product prima aan te raden. Er is een angst ontstaan op gluten, maar wanneer je het met mate eet, is niks mis mee en zeker de spelt-seitan is dan een aanrader.  Seitan is ook licht verteerbaar en het bevat geen verzadigde vetten en bevat geen cholesterol.  Meestal zit er een saus bij de gemaakt is van tamari wat een soja saus is.

Laten we seitan eens met andere eiwitbronnen in vergelijking.

(de calorieën zijn op basis van 100 gram )

Seitan 118 kcal: 83% hiervan is eiwit en 1,5% vet

Quorn 141 kcal: 39% hiervan eiwit en 17% vet

Tempeh 180 kcal : 41% eiwit 50% vetten

Tofu 120 kcal : 43% eiwit, 58% vet

Falafel 275 kcal: 13% eiwit 41% vet

Veggieburger 168 kcal 32%eiwit 43% vet

Kaasburger 258 kcal 23% eiwit 51% vet

Als  we dit ook vergelijken met vlees en vis scoort seitan ook enorm hoog

Kipfilet 157 kcal 76% eiwit 11%vet (wel bereid)

Rund 126 kcal 69% eiwit en 29% vet

Varken 196 kcal 38% eiwit 61% vet

Hamburger 272kcal 30% eiwit 66% vet]

Gekookt ei 154kcal 35% eiwit 63%vet

Vis gemiddeld 150 kcal 60% eiwit en 40% vet

Nog een voordeel van Seitan is dat het bijna 100%  opneembare eiwitten bevattenen en alle 22 aminozuren. Dan moet je niet vergeten dat bio-seitan geen chemische stoffen bevat, antibiotica, pesticiden, xeno-oestrogenen, groeihormonen enz

Bereiding (zie filmpje)   https://www.youtube.com/watch?v=A3aOjt5fMs8

Het graan wordt net zolang gespoeld totdat de eiwitten overblijven. Dan wordt het gekookt en verpakt met een lekkere saus erin. Wanneer je seitan koop altijd een biologische vorm. Bertyn is een zeer lekker en goed biologisch merk die naast tarwe ook de spelt-seitan verkoopt. Deze moet je bij je reformzaak even bestellen. |Je kunt het ook rechtstreeks bestellen en bestel dan meteen ook het seitan boek mee vol recepten en tips. Prachtig boek. Maar het is wel aan te raden daarna bij reformzaak te bestellen omdat je dan geen verpakkingsprijs hoeft te betalen wat online wel het geval is. https://www.amanvida.eu/nl/biologisch-eten/seitan/  (de keuze is reuze)

Smakelijk Irene Lelieveld

www.persoonlijke-voeding.nl