Steeds meer mensen kiezen om vegan te gaan eten. Geweldige ontwikkeling en zeker tegen het dierenleed. Het is absurd hoeveel dieren echt onnodig moeten lijden voor ons.
 
ECHTER betekend vegan niet zomaar dierlijke producten weglaten en dat was het dan, er komt echt veel meer bij kijken.
 
Mensen hebben in principe geen vlees nodig en we kunnen zeker zonder. Wanneer je voor vegetarisch kiest is dat al veel makkelijker dan eet je wel ei, zuivel en sommige zelfs vis. Dan krijg je voldoende eiwitten binnen. B12 en ijzer is dan ook wel aan te raden om extra te nemen maar minder belangrijk dan bij vegan die 100% dierlijke producten mijden. Wanneer je echt vegan eet dan mis je toch wel veel eiwitten en bepaalde voedingsstoffen en hier gaat het toch wel vaak fout en wat je dan weer krijgt is dat er artsen zijn die boeken schrijven en het ons weer afraden. Maar de waarheid ligt in het midden, en ligt er maar helemaal aan hoe je het doet.
 
Vegan betekend dat je naast een multi, ijzer en B12 ook extra eiwit shakes nodig hebt.( erwten, hennep, rijst proteïne) neem elke dag een shake. Dan moet je ook de hele dag door groente, fruit, volkoren graan, noten, quinoa, kiemgroente, zaden, pitten en peulvruchten eten. Het is niet een kwestie van 3 maaltijden en je bent klaar. Ook moet je zorgen dat je combinatie maakt, zoals peulvruchten met rijst.
Heb je erg gevoelige darmen is vegan vaak al niet te doen, want peulvruchten kunnen toch wel de darmen irriteren.
 
Ik eet al een langere tijd vegan, maar niet 100%, na een tijdje merkte ik dat mijn lichaam schreeuwde om wat dierlijks te eten terwijl ik precies weet hoe en wat. Dier doden voor mij wilde ik absoluut niet. Kalven weghalen bij moeder om de melk te pikken wilde ik ook niet dus heb ik voor biologische eitjes gekozen. En ja paar keer per week een ei is voor mijn lijf de perfecte oplossing.
Dus luister naar je lijf.

Eiwitten

Eiwitten zit in principe overal in. Maar 9 ervan zijn essentieel en heb je elke dag nodig. In dierlijke producten zitten ze alle 9 en daarom is het zo gemakkelijk om dierlijk te eten. Wanneer je plantaardig eet is het dus meer opletten. Je hebt nodig 1 gram eiwitten per kilo dat je weegt: Weeg je 60 kilo dan heb je tussen de 50 en 60 gram eiwitten nodig. Eet je 100 gram van onderstaande dan zie je hoeveel gram eiwitten: zie achter de voeding de aantal grammen achter is ( ):
 
• Noten (18)
• Eieren 1 ei 6, 100 gram 12)
• Sojaproducten (met mate) (boon=37, sojayoghurt 5)
• Quinoa (17)
• Peulvruchten zoals bruine en witte bonen, linzen, kikkererwten (tussen 9 en 24)
• Seitan (tarwe)
• Quorn (14)
 
 
TIPS VOOR VEGETARIËRS EN VEGANISTEN
 
• PROBEER NIET TEVEEL ZOET EN VET VOEDSEL TE ETEN
Dit gebeurt vaak omdat er gebrek is aan dierlijke proteïnen te compenseren.
 
• VOEG VEEL GRANEN TOE AAN EN DIEET en combineer deze met bonen, alleen dan zul je een volwaardige maaltijd krijgen.
 
• NOTEN KUNNEN EEN MAALTIJD VERVANGEN de eiwitten en ijzer in noten staan gelijk aan een vlees maaltijd
 
• PEULVRUCHTEN IS EEN PRIMA BRON AAN EIWITTEN EN IJZER. Liefst in combinatie met volkoren graan voor de juiste vitamine verhoudingen
 
• EET SOJA PRODUCTEN tahoe en miso (maar niet teveel)
 
• EET OOK REGELMATIG QUIONA Graan kook je als rijst en verkoopt supermarkt en zitten alle eiwitten in waarmee je dus vlees vervangt
 
• EET VEEL ZEEWIER ze bevatten veel voedingsstoffen die vegetariërs vaak tekort komen
 
• EET VEEL TAUGE dit is een energie versterkend voeding middel
 
• EET VEEL GEDROOGDE VRUCHTEN zoals dadel vijgen abrikozen e.d. deze versterken het bloed. En in vijgen zit veel calcium
 
• EET VEEL EN VEEL VERSCHILLENDE GROENTEN 400 gram elke dag
 
 
• EET VEEL ZADEN EN PITTEN denk aan zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad, sesamzaad e.d
 
• VERDER zijn er veel vleesvervangers tekoop, maar let wel even op hoeveel eiwitten erin zitten FALAFEL, SEITAN EN LINZENBURGERS
 
Supplementen advies
Het is belangrijk om tekorten te voorlopen om dagelijks wat supplementen te nemen
Bij www.nutritioncompany.eu krijg je 20% korting met de code 221292 (altijd bruikbaar deze)
• B12 let op dat je de methylcobalamine koopt. www.nutritioncompany.eu/nl/methyl-b12
• Orticha tri-ijzer (hierin zitten 3 soorten ijzer waarvan het lichaam altijd in staat is om er 1 of meer van op te nemen www.nutritioncompany.eu/nl/tri-ijzer-15
Multi meer in 1 van Vitortho www.nutritioncompany.eu/nl/meer-1-sport    of dagelijks wat goedkoper www.nutritioncompany.eu/nl/meer-1-dagelijks-2
• Neem dagelijks een eiwitshake: www.mysupplements.eu/product/juvo-raw-green-protein-biologische-maaltijdvervanger  (redelijk prijzige)
GOEDKOPERE SOORTEN ,:Rijstproteine shake (mattisson absolute rijstproteine vanille of Orangefit ook erg lekker.