Sojasaus, het is zo gewoon in onze keuken, maar is sojasaus eigenlijk wel zo gezond. Het antwoord hierop is ja en nee. Het ligt geheel aan de bereiding ervan en waar het vandaan komt. De traditionele manier uit Japan  heeft absoluut zijn voordelen en is heerlijk van smaak, maar de sojasaus via hydrolyse is niet zo gezond meer en dat is die wij op grote schaal eten. Het wordt in Europa gemaakt en hier zit zoutzuur in. Ja je leest het goed het wordt met zoutzuur gemaakt in plaats van de heilzame schimmel asperillus oryzae die juist zo gezond is naast de lange fermentatie proces wat deze industriële sojasaus mist .

Zoutzuur toevoegen doen ze omdat sojasaus eigenlijk pas na ruim een jaar (liefst veel langer) klaar is door het fermentatie proces. Daarop wachten nee, dat kan natuurlijk niet want sojasaus met zoutzuur bereiden is binnen 16 uur klaar. Wat dit verder met onze gezondheid doet, dat boeit men niet zoveel en wat voedingswaarde en smaak betreft gaan we maar helemaal niet over praten dat mag je zelf invullen. Het is wel slim bedacht door de industrie want dit is geld verdienen op een hele snelle manier. De bereiding is simpel de ingrediënten met het zoutzuur gaan op 110 graden een proces aan waarbij eiwitten en koolhydraten splitsen en daarna wordt het zoutzuur geneutraliseerd. Hierdoor ontstaat keukenzout, dus extra gezond toevoegen hoeft niet meer. Hoe veilig is dit dan he? In verschillende onderzoeken al lang geleden werd dan ook DCP gevonden in de sojasaus, dit is door de jaren heen wel verbeterd omdat dit niet geaccepteerd werd.  Zo hoog DCP als toen is niet meer te vinden in de industriële sojasaus maar toch. Je moet je dan afvragen nu je dit weet,  waarom zou je een chemische bewerkt product nemen zonder gezondheidsvoordelen wat je dan dus alleen puur voor de smaak gebruikt als er ook echte gezonde sojasausen op de markt zijn. En over de smaak gesproken, als jij eenmaal de echte hebt geproefd hoef je niet meer de industriële soorten. Nu weten we niet beter, ik wel nu ik de echte geproefd hebt.

 

Op de beurs kwam ik namelijk iets heel interessants tegen sojasaus van TOMUSA gemaakt door onze eigen Nederlandse boeren op een traditionele manier waarbij alles van eigen bodem komt en 2 tot zelf 5 jaar heeft mogen fermenteren. De smaak is absurd lekker en je proeft gewoon de gezondheid.

Wat erin zit?  Allen maar

  • Bronwater
  • Tarwe
  • Sojabonen
  • Keltisch zeezout (vol mineralen)
  • Fermentatie schimmel aspergillus oryzae Tomansu (wordt later toegevoegd)
  • Tijd (veel tijd en liefde)

Dit alles wordt in echte houten whisky vaten gefermenteerd en bereid. Het is wat duurder ja, maar de gezondheid en smaak is iets waar je niet op mag bezuinigen.

Benieuwd welke tekorten jij hebt, welke voeding  bij je past hoe je algemene gezondheid is? Maak een afspraak www.persoonlijke-voeding.nl

Supplementen nodig, op www.nutritioncompany.eu zijn alleen de allerbeste verkrijgbaar en met de code 221292 krijg je daar altijd 20% korting

Interesse in meer informatie of gezonde recepten? Ik heb 12 boeken geschreven https://www.persoonlijke-voeding.nl/boek.php