Wij gaan 90% plantaardig eten

Ik heb gemerkt dat best veel mensen ook meer plantaardig willen eten maar niet zo goed weten hoe.

Wat minimaliseer je de komende tijd aan onderstaande producten, dus maar maximaal 10% van wat je eet op een dag komt van de groepen:

  • Vis en schelp en schaaldieren
  • Rood vlees en kip
  • Eieren
  • Melkproducten

We gaan niet 100% plantaardig maar 90%, puur omdat het goed leefbaar moet blijven en we  goed gaan luisteren naar ons  lichaam want af en toe zal het aangeven wat dierlijks nodig te hebben of omdat het gewoon makkelijker is als het bijvoorbeeld in voeding zit of we gaan uit eten. (uiteraard kun je 100% meedoen)

Wanneer je besluit plantaardig te eten doe je een hoop goeds en niet alleen voor jezelf. Ook voor het milieu en tegen dierenleed.

Maar je moet het wel verantwoordelijke en bewust manier gaan doen. Je kunt anders snel tekorten krijgen.

Waar moet je opletten als je plantaardig gaat.

  • Zorg voor voldoende eiwitten (1 gram per kilo dat je weegt.) Hou via een app zoals S health of my fitnisspall bij wat je eet en kijk of jij inderdaad voldoende eiwitten eet. Dus weeg je 65 kilo eet je dus 65 gram eiwitten.
  • Zorg dat je voldoende B12 binnen krijgt, door af en toe toch dierlijk te eten zal je wat binnen krijgen maar een Multi vitamine erbij (meer in 1 dagelijks van vitortho) zou het beste zijn.
  • Zorg dat je voldoende ijzer binnen krijgt, dit zit vooral in alles wat van volkoren graan gemaakt is verder aardappelen, peulvruchten, noten, zaden en pitten. Ook in groente zit het, maar weinig. Neem die Multi vitamine dagelijks en je krijgt voldoende binnen.

Waar haal jij je eiwitten uit

Eiwitten zijn noodzakelijk voor het lichaam en zoals je las is dat 1 gram per kilo dat je weegt, doe je aan krachtsport mag dat gerust wat meer zijn. Wanneer je meer plantaardig wilt gaan kom je dus uit op de plantaardige eiwitbronnen, niks mis mee maar je moet wel meer eten om het binnen te krijgen. Alles wat we eten zitten eiwitten in, dus met de app krijg je een goed beeld.

Omdat we 10% op een dag toch dierlijk binnen krijgen mag je dat meetellen in je eiwitten, je kunt in die 10% een ei nemen, of wat geitenyoghurt, klein beetje vis of vlees maar hiermee red je zeker niet de hoeveelheid eiwit dat je nodig hebt. Dus kies je dagelijks ook voor andere volledige eiwitbronnen zoals:

  • Noten (elke dag een flinke hand)
  • Peulvruchten (erwten, kikkererwten, bruine en witte bonen, andere bonen
  • Soja (hiermee oppassen en echt maar een paar keer per week nemen, niet dagelijks)
  • proteïne shake van rijst. (Deze zit heel hoog in de eiwitten een echte aanrader)

Om je een idee te geven hoeveel eiwitten waar inzitten

 

Dus je ziet dat het verstandig is om 2 tot 4 scheppen rijst proteïne  shake te nemen op een dag om zeker te zijn dat je voldoende eiwitten binnen krijgt.

Dus dat houdt in als idee plan voor een dag

  • 3 scheppen rijstproteïne shake met amandelmelk
  • 60 gram noten
  • Kikkererwten of falafel bij de lunch in de middag
  • 1 ei of 25 gram vis of dit laat je weg en je neemt nog wat plantaardigs erbij

Bekijk het elke dag even opnieuw en eet verder 2 keer per dag groenten, volkoren graan producten en het liefste spelt of glutenvrij. Verder fruit, kiemgroente, noten zaden en pitten.

Multi meer in 1 dagelijks Vitortho

Rijstproteïne shake vanille

Hier nog een stuk van wakker dier waarom minder dierlijk eten beter is voor jezelf, milieu en de dieren, lees even op de site meer: https://www.wakkerdier.nl/wat-kun-jij-doen/diervriendelijk-eten/geen-vlees-eten

  1. Minder dierenleed (mens eet ruim 700 dieren in zijn leven)
  2. Minder uitstoot Een koe stoot jaarlijks broeikasgassen uit zelfde als 4,5 auto en dat
  3. Minder boskap
  4. Meer eten voor mensen
  5. Minder milieuvervuiling
  6. Minder waterverbruik
  7. Gezonder blijven
  8. Minder overbevissing
  9. Minder resistente bacteriën
  10. Voorkom dierziekten bij mensen

Benieuwd welke tekorten jij hebt, welke voeding  bij je past hoe je algemene gezondheid is? Maak een afspraak www.persoonlijke-voeding.nl

Supplementen nodig, op www.nutritioncompany.eu zijn alleen de allerbeste verkrijgbaar en met de code 221292 krijg je daar altijd 20% korting

Interesse in meer informatie of gezonde recepten? Ik heb 12 boeken geschreven https://www.persoonlijke-voeding.nl/boek.php