Magnesium is een mineraal die veel belangrijker is dan we bedenken.  Zeker in deze tijd dat we ons toch meer zorgen maken en ons stress level verhoogd is. Het beste is dat we allemaal magnesium nemen elke dag weer opnieuw. Maar waarom en welke?

Je hebt de  anorganische vorm en deze is niet levend. Het komt bijvoorbeeld uit rotsen zoals oxide. Daaar binden ze de magnesium aan den krijg je magnesiumoxide. (magnesium kun je niet puur zo nemen moet gebonden zijn) De opname van een oxide vorm  is niet zo goed.  Alleen bij perfecte maag en darmen wordt er wel iets opgenomen maar weinig.

Je kunt beter de Organische vormen nemen. Dat betekend dat is gebonden aan een stof dat uit de levende  natuur komt en het lichaam het goed herkend. Dat is citraat, bisglycinaat, tauraat end. Ook als je maag en je darmen niet optimaal functioneren wordt het toch opgenomen. Het lichaam herkend deze vorm omdat het een natuurlijke vorm heeft en bij zware darmklachten is de bisglycinaat de best opneembare.

Magnesium zit in best veel voeding, dus als je gezond eet vol groente, fruit, zaden, pitten, noten en volkoren graan zal je veel binnen krijgen, maar heb je veel stress raak je meer kwijt. Eet je vervolgens ook best veel verzurende producten zal magnesium snel uitgeput zijn met alle gevolgen van dien.

 

Magnesium kunnen we het beste allemaal slikken maar bepaalde groep ontkomt er zeker niet aan:

  • Ouderen : vaak verhoogde uitscheiding slechtere opname
  • Stress, drukke banen, zorgen
  • Darmziekte door slechte opname
  • Diabetes
  • Maagzuurremmers minder goede opname meer uitgescheiden (andere medicatie)
  • Sporten gebruiken veel magnesium
  • Alcohol gebruik. Verlies je ook veel magnesium
  • Ongezond en verzurende voeding

Gevolgen van een tekort aan magnesium

  • moe, rusteloos
  • hoofdpijn
  • stress en angsten
  • krampen van spieren of zware menstruatie krampen
  • hart en vaatziekte
  • diabetes
  • overgewicht
  • epileptische aanvallen
  • hartritme stoornissen

Verschillende vormen, hier wat uitleg wat ze doen.

  • Magnesium (Bis) Glycinaat: Het is gebonden aan glycine en dit is een rustgevende aminozuur  dus door glycine aan de magnesium te binden verbeterd duidelijk de slaapkwaliteit en je voelt je rustiger. Het werkt een beetje als de neurotransmitter GABA die ook rust geeft. Het hecht zich ook aan de receptoren van het zenuwstelsel die zorgen ervoor dat chloride de cel uitgepompt wordt dat geeft meteen een boel positieve reacties die rustgevend werken.. Als er een  tekort is aan magnesium kan calcium meteen de cel in en calcium zorgt juist voor spanningen in spieren en vaten maar ook voor geestelijke spanningen terwijl  magnesium juist voor ontspanning zorgt. Zodra er in de NMDA receptor te weinig magnesium zit zal de calcium overhand nemen en je slaapt slechter en je bent meer gespannen. Er moet gewoon balans blijven. Dit kan naast slaapproblemen ook een hoog gevoeligheid in pijn en prikkers geven  en veel piekeren. Ook  depressieve gevoelens en chronische moeheid komen dan veel voor bij een tekort. Neem magnesium (bis)glycinaat bij slaapproblemen en overprikkeling.  In de ochtend en of avond nemen. Liefste op de lege maag en niet samen met ander medicatie.

 

Magnesium Tauraat:

Deze vorm is weer erg goed/ beter voor het hart en de bloedvaten en de spierwerking. In je hart en bloedvatwanden zit veel taurine bij  een tekort aan taurine kan dit hart en vaatziekte geven. Meer calcium kan dan in de cellen door een tekort aan magnesium, en een teveel aan calcium geeft weer verhoogde spanning in spieren en vaten dit kan een  verhoogde bloeddruk geven. Taurine zit vooral in dierlijke producten dus bij vegan even opletten. Ook werkt het positief op de  osmose dus celstofwisseling voor onder andere het hart. Het membraan stabilisatie wat ook voor het hart en voor goede prikkelvorming belangrijk is.

Ook voor sporters is deze vorm de beste vorm. Taurine is belangrijk voor spieren voorzien ze van energie  de  spierschade verminderd  en herstel verbeteren. Het heeft een anti-ontsteking werking. Mensen die snel blessure hebben of traag herstellen kan magnesium tauraat erg goed zijn om te gebruiken. Deze vorm kan zich trouwens ook aan de glycine receptor binden dus het is ook rustgevend zoals je las bij magnesium (bis)glycinaat . Dus het geeft energie maar geeft ook rust. 1 tot 3 x per dag ion ochtend nemen

 

Andere vormen:

  • magnesium ascorbaat: aanvulling van vitamine C en aanvulling. Zie vaak in de ester C of gebufferde C producten terug
  • magnesium citraat: geeft energie en goed bij vermoeidheid
  • Magnesium glycerofosfaat: bij zenuwziekte, of bij zwangerschap en groei
  • Magnesium pidolaat: voorloper van collageen achtige stoffen voor botten, gewrichten en gebit

 

ga naar www.nutritioncompany.eu en zoek jouw goede magnesium. Gebruik de code 221292 voor 20% korting.

 

 

 

 

Voor de doorzetters nog een technisch verhaal over hoe stress je magnesium weg rooft en dat juist hierdoor nog meer stress ontstaat.

Bij langdurige stress worden stresshormonen en neurotransmitters gevormd zoals adrenaline nor adrenaline, cortisol en dopamine. Hierdoor gaat de stress en vaak de bloeddruk omhoog.

Door stress verlies je magnesium en zeker als die stress langdurig is, dus door het aanmaken van stresshormonen verliest het lichaam al veel magnesium. Door het verlies van magnesium wordt de  stressass alleen maar aangewakkerd de CRN en de ACTH om specifiek te zijn worden aangewakkerd. Die CRN en ACTH spelen een belangrijke rol bij de HPA-as (stressass) dus de aanmaak van cortisol. Wat is nou weer een HPA-as.   Dat is een systeem in de hersenen die de hypothalumus- hypofyse en bijnier dus de stress ass is. Het zenuwstelsel gaat meespelen en de werking van de neurotransmitterd GABA en serotonine werken niet meer goed, juist die remmen je stress af, je kan normaal weer uitschakelen en dat mis je ..Stomme is dat door teveel stress en dus daardoor een verlies aan magnesium die stressass alleen maar aangewakkerd wordt doordat er extra productie van ACTH en CRN is. Dit noem je een positieve terug koppeling. Maar normaal gesproken moet er juist een negatieve terug koppeling zijn. Dus cortisol zorgt er juist voor dat er minder ACTH en CRN aangemaakt moet worden maar door magnesium tekort gaat dit dus verkeerd en wordt er alleen maar meer aangemaakt. je komt in een cirkel terecht. Dus  meer stress, dus nog minder magnesium en dus voel je steeds slechter en slechter en ontstaat hierdoor een verhoogde uitscheiding van magnesium . Ook staat er continue een NMDA receptor aan die slaapproblemen veroorzaken en  je pijn gevoeliger wordt.

Langdurige stress vergroot ook de afgifte van een activerende neurotransmitter glutamaat en een overschot geeft angsten, GABA is de tegen hanger die geeft rust maar die wordt onderdrukt door een tekort aan magnesium. Zo blijf je rot voelen.

 

sorry voor schrijffoutjes, ik heb een beetje dyslexie 😉